Δευτέρα, 30 Μαΐου 2011

Ιερά πορνεία

ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ
Εκλεισε το μοναστήρι στη Ρώμη, όπου είχε βρει ύστατο καταφύγιο μια πρώην στριπτιζέζ, αφιερώνοντας το χορευτικό της ταλέντο αποκλειστικά στον Ιησού, όπως έλεγε τουλάχιστον. Ο εκπρόσωπος του Βατικανού ανακοίνωσε και επισήμως το κλείσιμο της Σάντα Κρότσε «λόγω οικονομικών και λειτουργικών παρατυπιών» και ότι οι μοναχές του θα μετακομίσουν σε άλλα μοναστήρια. Σύμφωνα με τον ίδιο, διαπιστώθηκαν επίσης παρατυπίες «που δεν συνάδουν με το μοναστικό βίο» και σε αυτή την αποστροφή του κρύβεται ενδεχομένως η πραγματική αιτία για το κλείσιμο της μονής. Η αδελφή Νόμπιλι υπήρξε εξαρχής η πέτρα του σκανδάλου στη μονή της Σάντα Κρότσε, μια από τις παλαιότερες εκκλησίες της Ρώμης, καθώς είχε επινοήσει τον ιερό χορό, που δεν δίσταζε να παρουσιάζει ενώπιον των καθολικών επισκόπων, εμπνευσμένο από την πολύχρονη πείρα της ως χορεύτρια σε μπαρ.

ΤΟ ΧΘΕΣ
Με τον όρο ιερά πορνεία εννοούμε την πορνεία που ασκούνταν στους ναούς της Μεγάλης Μητέρας Θεάς της Γονιμότητας και του Έρωτα στην αρχαιότητα στην Εγγύς Ανατολή και σε μέρη της λεκάνης της Μεσογείου. Την ιερά πορνεία θα πρέπει να την ξεχωρίσουμε σε δύο βασικές μορφές: α) εκπόρνευση όλων των γυναικών ενός κράτους ή μιας πόλης κατά την ενήβωσή τους στο ναό της Μεγάλης Μητέρας Θεάς της γονιμότητας με ένα ξένο για μια μόνο φορά ή για πολύ περιορισμένο χρονικό διάστημα, με σκοπό τη διακόρευσή τους. Μετά από αυτό εγκαταλείπουν το ναό και επιστρέφουν στο σπίτι τους να παντρευτούν, η δε πορνική διαπαρθένευσή τους δεν θεωρείται πορνεία και δεν αποτελεί στίγμα. β) γυναίκες κατά κανόνα δούλες ή αιχμάλωτες πολέμου είτε αφιερωμένες στη θεά από συγγενείς, ξένους, ή ακόμη και από τις ίδιες, ασκούν την ιερά πορνεία εφ΄ όρου ζωής.

Η μαρτυρία του Ηροδότου
Το πιο επαίσχυντο έθιμο των Βαβυλωνίων είναι το ακόλουθο:

Κείμενο: ὁ δὲ δὴ αἴσχιστος τῶν νόμων ἐστὶ τοῖσι Βαβυλωνίοισι ὅδε· δεῖ πᾶσαν γυναῖκα ἐπιχωρίην ἱζομένην ἐς ἱρὸν Ἀφροδίτης ἅπαξ ἐν τῇ ζόῃ μιχθῆναι ἀνδρὶ ξείνῳ. πολλαὶ δὲ καὶ οὐκ ἀξιούμεναι ἀναμίσγεσθαι τῇσι ἄλλῃσι, οἷα πλούτῳ ὑπερφρονέουσαι, ἐπὶ ζευγέων ἐν καμάρῃσι ἐλάσασαι πρὸς τὸ ἱρὸν ἑστᾶσι· θεραπηίη δέ σφι ὄπισθε ἕπεται πολλή. [2] αἱ δὲ πλεῦνες ποιεῦσι ὧδε· ἐν τεμένεϊ Ἀφροδίτης κατέαται στέφανον περὶ τῇσι κεφαλῇσι ἔχουσαι θώμιγγος πολλαὶ γυναῖκες· αἳ μὲν γὰρ προσέρχονται, αἳ δὲ ἀπέρχονται. σχοινοτενέες δὲ διέξοδοι πάντα τρόπον ὁδῶν ἔχουσι διὰ τῶν γυναικῶν, δι᾽ ὧν οἱ ξεῖνοι διεξιόντες ἐκλέγονται· [3] ἔνθα ἐπεὰν ἵζηται γυνή, οὐ πρότερον ἀπαλλάσσεται ἐς τὰ οἰκία ἤ τίς οἱ ξείνων ἀργύριον ἐμβαλὼν ἐς τὰ γούνατα μιχθῇ ἔξω τοῦ ἱροῦ· ἐμβαλόντα δὲ δεῖ εἰπεῖν τοσόνδε· "ἐπικαλέω τοι τὴν θεὸν Μύλιττα." Μύλιττα δὲ καλέουσι τὴν Ἀφροδίτην Ἀσσύριοι. [4] τὸ δὲ ἀργύριον μέγαθος ἐστὶ ὅσον ὦν· οὐ γὰρ μὴ ἀπώσηται· οὐ γάρ οἱ θέμις ἐστί· γίνεται γὰρ ἱρὸν τοῦτο τὸ ἀργύριον. τῷ δὲ πρώτῳ ἐμβαλόντι ἕπεται οὐδὲ ἀποδοκιμᾷ οὐδένα. ἐπεὰν δὲ μιχθῇ, ἀποσιωσαμένη τῇ θεῷ ἀπαλλάσσεται ἐς τὰ οἰκία, καὶ τὠπὸ τούτου οὐκ οὕτω μέγα τί οἱ δώσεις ὥς μιν λάμψεαι. [5] ὅσσαι μέν νυν εἴδεός τε ἐπαμμέναι εἰσὶ καὶ μεγάθεος, ταχὺ ἀπαλλάσσονται, ὅσαι δὲ ἄμορφοι αὐτέων εἰσί, χρόνον πολλὸν προσμένουσι οὐ δυνάμεναι τὸν νόμον ἐκπλῆσαι· καὶ γὰρ τριέτεα καὶ τετραέτεα μετεξέτεραι χρόνον μένουσι. ἐνιαχῇ δὲ καὶ τῆς Κύπρου ἐστὶ παραπλήσιος τούτῳ νόμος.
Ηρόδοτος, Κλειώ 199 

Μερικές παρατηρήσεις
  • το έθιμο αφορά όλες τις γυναίκες
  • οι γυναίκες δε γίνονται πόρνες του ναού
  • δεν υπάρχει συγκεκριμένη ταρίφα για τις γυναίκες του ναού, όπως στην περίπτωση των πορνών
  • τα χρήματα ανήκουν στη θεά
  • η γυναίκα δεν μπορεί να αρνηθεί τον άντρα που θα την επιλέξει
  • η επιλογή της γυναίκας γίνεται κατά τρόπο τελετουργικό "σε καλώ στο όνομα της θεάς Μύλιττας"
 πηγές: Καθημερινή, Ιερά Πορνεία - Ανδρέας Λεντάκης
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου